Myyvät WordPress kotisivut yritykselle

Tarvitsetko uudet WordPress kotisivut yritykselle? Hinta mietityttää? Tässä artikkelissa kerron mitä pitää ottaa huomioon, jotta saisit laadukkaat WordPress kotisivut, jotka näkyvät Googlessa ja konvertoivat kävijät tehokkaasti maksaviksi asiakkaiksi.

Mikä tekee kotisivuista laadukkaat?

WordPress on maailman suosituin verkkosivustojen julkaisujärjestelmä ja todella moni yritys valitseekin juuri WordPressin kotisivujensa alustaksi.


Mutta mikä tekee yrityksen WordPress kotisivuista laadukkaat?


Onko se yksilöllinen ja näyttävä ulkoasu?


Sykähdyttävät animaatiot ja sliderit etusivulla?


Vai kenties tekniset ominaisuudet ja toiminnallisuudet?


Oikea vastaus on...


...yksikään edellä mainituista tekijöistä ei tee sivustosta laadukasta.


Laadukkaat WordPress kotisivut voivat kyllä olla näyttävät ja sisältää hienoja ominaisuuksia.


Mutta pelkkä graafinen ilme tai sivuston ominaisuudet eivät tuo yhtään myyntiä.


On olemassa vain kaksi tekijää, jotka tekevät kotisivuista laadukkaat.


Ensinnäkin kotisivujen tulee näkyä Googlessa silloin kun joku etsii yrityksen tuotetta tai palvelua. 


Lisäksi kotisivujen sisällön ja suunnittelun on kyettävä ratkaisemaan kävijän ongelma tai tarve ja vasta siinä tapauksessa voidaan puhua kotisivuista, jotka tuovat myyntiä.


 

Miksi kotisivujen suunnittelussa ei kannata keskittyä ensisijaisesti ulkoasuun?

Räätälöidyn ulkoasun toteutus WordPress-sivustolle on kallista, todella kallista.


Olen törmännyt lukuisia kertoja sivustoihin, joiden toteutuseen on investoitu tuhansia tai kymmeniä tuhansia euroja ja leijonaosa budjetista on mennyt ulkoasuun ja räätälöinteihin.


Olen sitten jälkikäteen laittanut näiden sivustojen hakukoneoptimointia ja konversioseurantaa kuntoon.


Jos budjettia riittää, niin on täysin ok laittaa vaikka kuinka paljon rahaa ulkoasuun ja muihin hienouksiin.


Älä kuitenkaan priorisoi ulkoasua tärkeimmäksi asiaksi. 


Hienosta ulkoasusta ei ole hyötyä, jos kukaan ei löydä sivustolle.

Valmisteema vs. räätälöity ulkoasu

WordPress-sivuston voi siis toteuttaa valmilla teemalla tai sivustoa varten voidaan koodata täysin yksilöllinen ulkoasu.


Parhaissa maksullisissa valmisteemoissa kuten Divissä tai Thrivessa on ominaisuuksia ja toiminnallisuuksia useimpien yritysten tarpeisiin ja näitä teemoja päivitetään ahkerasti.


Joskus yrityksen tarpeet kuitenkin vaativat räätälöidyn teeman toteutusta. 


Räätälöity teema on todennäköisesti paikallaan silloin, jos olet aikaisemmin käyttänyt laadukasta valmisteemaa ja olet todennut, että siinä ovat rajat tulleet vastaan. 


Listasin alle muutamia valmisteemojen plussia ja miinuksia.

Plussat

  • Hinta on todella kilpailukykyinen 
  • Parhaissa teemoissa on valtavasti ominaisuuksia ja toiminnallisuuksia
  • Kotisivuprojektin budjettia jää myös hakukoneoptimointiin ja konversio-optimointiin

Miinukset

  • Teemaa ei pysty loputtomiin muokkaamaan
  • Page builderilla rakennettua teemaa on hankala vaihtaa toiseksi

Yhteenveto:

Mikäli olet epävarma tulisiko sinun valita valmisteema vai räätälöity teema - valitse valmisteema.


Sitten kun oikeasti tarvitset räätälöidyn teeman, niin tiedät kyllä sen.

Kuinka saada kotisivut näkymään Googlessa?

Kotisivut saadaan tietysti näkymään Googlen hakutuloksissa laadukkaan sisällön ja hakukoneoptimoinnin avulla.


Moni ei kuitenkaan tiedä sitä, että hakukoneoptimointi pitäisi aloittaa jo uuden sivuston suunnitteluvaiheessa.


Tämä on siksi, että sivuston rakenteella on suuri merkitys hakukonenäkyvyyteen ja hakukoneoptimointi tulisi siten ottaa huomioon sivuston rakenteen suunnittelussa. 


Sivuston rakenteen suunnittelussa kannattaa hyödyntää avainsanatutkimusta.


Avainsanatutkimuksessa kartoitetaan yrityksen tuotteiden ja palveluiden kannalta relevantit avainsanat ja tämän perusteella päätetään, mitkä tuotteet ja palvelut tarvitsevat esimerkiksi omat laskeutumissivunsa.

Sivuston rakenne ja hakukoneoptimointi

Tiesitkö, että sivuston tuleva menestys tai menestymättömyys Google näkyvyydessä ratkaistaan suurelta osin jo ennen kuin sivusto on edes julkaistu?


Ei ole nimittäin yhdentekevää miten valikot, kategoriat ja laskeutumissivut rakennetaan ja miten sivuston etusivu optimoidaan. 


Hyvin suunniteltu ja optimoitu rakenne auttaa:


  • Hakukoneita indeksoimaan sisällön tehokkaasti
  • Parantaa käyttökokemusta
  • Auttaa saamaan kaiken irti sivuston linkkiprofiilista

Asiansa osaava hakukoneoptimoinnin ammattilainen tunnistaan myös sen, jos yksi laskeutumissivu on kannattavaa optimoida samanaikaisesti useille eri avainsanoille.


Esimerkiksi tämän sivuston etusivu näkyy Googlessa yli sadalla nettisivujen / kotisivujen tekoon liittyvällä avainsanalla.

Tarina tämän sivuston takana

Perustin nettimylly.fi -sivuston tammikuussa 2018 ja ajatus oli ainoastaan testata sivuston avulla erilaisia SEO-strategioita.


Sivusto nousi Googlen hakutulosten kärkeen avainsanalla "nettisivujen teko" kesällä 2018 ja tämä olikin itse asiassa testisivuston koko tavoite.


Ajattelin vaan, että ok KIVA ja "unohdin" sivuston muutamaksi kuukaudeksi kokonaan.


Syksyllä 2018 olin toisen lapseni syntymän jälkeen hyvin kiireinen, mutta jossain välissä kerkesin vähän katsoa vähän tämänkin sivuston hakukoneoptimoinnin perään.


Kysyin mielipidettä kahdelta kollegaltani, että mitä jos yrittäisin saada saman sivun, joka on Googlen kärjessä avainsanalla "nettisivujen teko", nostettua Google 1. sivulle myös avainsanalla kotisivujen teko.


Vastaus kuului: "Ei kannata yrittää, sivustosi linkkiprofiili on liian heikko verrattuna kilpailijoihin"


Lopputulos: Yhdessä viikossa nousin Googlen 1. sivulle siitä viikon kuluttua sijalle 1. ja sijoitus on pysynyt jo yli puoli vuotta.


Tätä artikkelia kirjoittaessani kysyin tällä kertaa itseltäni mielipidettä; mitkä ovat mahdollisuuteni päästä Googlen kärkeen avainsanoilla "kotisivut yritykselle" ja "WordPress kotisivut yritykselle"?


Vastaus kuului: Kilpailijoina on firmoja, joilla on parhaimillaan miljoonien liikevaihto ja isot tiimit täynnä koodareita ja hakukoneoptimoijia ja minulla on vain sadan euron valmisteemalla kyhätty sivusto ja muutama tunti aikaa silloin tällöin.


Eli lähtökohdat ovat sellaiset, että olen tuomittu epäonnistumaan?


VÄÄRIN


Juuri lähtökohtien vuoksi onnistun.


Isoissa firmoissa ihmiset saavat palkkaa kun käyttävät aikaa työntekoon kuten hakukoneoptimointiin.


Minä en saa yhtään rahaa hakukoneoptimoinnin tekemisestä vaan ainoastaan TULOKSISTA, joita hakukoneoptimointi tuottaa. 


Ja juuri siksi saan tuloksia aikaan :)


Miten kävijät konvertoidaan tehokkaasti maksaviksi asiakkaiksi?

Hakukoneoptimointi ja Googlen hakusanamainonta ovat erittäin tehokkaita tapoja hankkia kävijöitä Googlesta juuri silloin kun he ovat itse aktiivisesti etsimässä yrityksesi tuotetta tai palvelua.


Suurestakaan kävijämäärästä ei kuitenkaan ole hyötyä, jos kävijöitä ei saada konvertoitua maksaviksi asiakkaiksi.


Jokaisella sivustolla tulisi olla vähintään yksi konversio, jota mitataan.


Esimerkiksi verkkokaupalla konversio on ostos verkkokaupasta, autokorjaamolla se on huollon ajanvaraus joko soittamalla tai suoraan sivuston kautta ja B2B-yrityksellä konversio voi olla yhteydenottolomakkeen lähetys.


Konversiotavoitteet kannattaa mahdollisuuksien mukaan määritellä jo ennen sivuston rakentamista, sillä tällä tavoin sivuston rakenne ja sisältö voidaan suunnitella siten, että sivusto tekee asiakkaan ostoprosessista mahdollisimman helpon.


Täydellistä sivustoa ei kuitenkaan ole mahdollista toteuttaa kertaheitolla.


Sen sijaan, sivustolle kannattaa rakentaa alusta alkaen toimiva analytiikka ja konversioseuranta, jolloin sivuston toimivuus tai toimimattomuus ei jää arvailujen varaan. 


Toimivan analytiikan ja konversioseurannan avulla voidaan seurata esimerkiksi kuinka paljon sivustolla on kävijöitä ja kuinka moni kävijä käy tuotteen tai palvelun myyntisivulla ja kuinka moni näistä päätyy lähettämään tarjouspyyntilomakkeen.


Tällä tavoin voidaan laskea konversioprosentti.


Oletetaan, että myyntisivulla käy kuukaudessa 200 kävijää ja näistä 14 lähettää tarjouspyyntilomakkeen.


Sivun konversioprosentti on silloin 7%.


Analytiikan ja konversioseurannan avulla saadaan siis selvitettyä onko myynnin pullonkaula kävijöiden määrässä vai sivuston sisällössä.


Lisäksi analytiikan avulla nähdään mistä liikenteenlähteistä (Google, Facebook jne.) tulee parhaiten konvertoituvat kävijät ja tämän perusteella yrityksen markkinointi voidaan kohdistaa niihin kanaviin, jotka tuottavat parhaan tuloksen.

Mitä WordPress kotisivujen ostajan tulisi tietää ennen tarjouspyyntöjen kysymistä?

Kotisivujen ostajan on välttämätöntä määritellä sivuston tavoite, toteutuksen budjetti sekä aikataulu.


Ilman näitä tietoja tarjouspyynnön laatiminen on lähestulkoon mahdotonta.

Selvitä ainakin nämä asiat

1

Keitä ovat asiakkaasi?

Ilman huolellista taustatyöta ja avainsanatutkimusta ei sivustoa saada optimoitua oikeille avainsanoille. Ei riitä, että siivousfirma kertoo tarjoavansa siivouspalveluja Vantaalla. On osattava myös kertoa keille palvelua tarjotaan.

2

Haluatko avaimet käteen toteutuksen?

Haluatko hankkia sivuston avaimet käteen toteutuksena, jolloin tekijä / tekijät huolehtivat kaikesta aina teknisestä toteutuksesta sisällön tuotantoon. Vaihtoehtoisesti voit hankkia esimerkiksi teknisen toteutuksen ja sivuston ulkoasun nettisivujen tekijältä ja kirjoittaa sisällöt itse.

3

Miten haluat myydä tuotetta tai palvelua?

Haluatko, että kävijät ohjataan ensisijaisesti ottamaan yhteyttä puhelimella vai olisiko helpompaa, jos suurin osa viesteistä tulisi yhteydenottolomakkeen kautta? 

WordPress kotisivujen hinta

WordPress kotisivujen hinta on tyypillisesti noin 500-2000 € kun toteutus ostetaan freelancerilta tai pieneltä toimistolta ja ulkoasu tehdään valmisteemalla.


Nerot.fi sivustolla on hyvä kotisivujen hintalaskuri, joka antaa suuntaa antavan arvio, mitä yrityksen kotisivujen hinta on freelancerilta tilattuna. 


Mainostoimistojen toteuttamien räätälöidyllä ja yksilöllisellä ulkoasulla varustettujen WordPress-sivustojen hinnat alkavat yleensä noin viidestä tuhannesta eurosta. 


Loppujen lopuksi sillä ei ole paljonkaan väliä maksavatko kotisivut 500 euroa vain 15000 euroa, vaan oleellista on, että kotisivut täyttävät tehtävänsä ja maksavat investointina itsensä takaisin. 



kirjoittajasta

Mikael Jukarainen


Moi, olen Mikael Jukarainen ja rakennan nettisivuja, jotka näkyvät Googlen hakutulosten kärjessä. Tällä sivulla kerron kuinka pienellä taloudellisella panostuksella on mahdollista rakentaa nettisivut, jotka näkyvät Googlessa hyödyntämällä ilmaisia työkaluja.


Mikäli haluat kehittää sivustosi Google näkyvyyttä, niin tutustu palveluihini!

© Nettimylly.fi I Tietosuoja

>