Hakukoneoptimoidut & myyvät WordPress kotisivut yritykselle

Tarvitsetko hakukoneoptimoidut kotisivut yritykselle? Sellaiset, jotka näkyvät Googlessa ja konvertoivat kävijät maksaviksi asiakkaiksi?


Rakennan yhteistyökumppanieni kanssa hakukoneoptimoituja WordPress sivustoja.


Jos tarvitset uudet kotisivut yrityksellesi, niin lue ensin tämä sivu ja mikäli olet kanssani samaa mieltä siitä millaiset laadukkaiden kotisivujen tulisi olla, niin pyydä tarjous!

Mikä tekee kotisivuista laadukkaat?

WordPress on maailman suosituin verkkosivustojen julkaisujärjestelmä ja todella moni yritys valitseekin juuri WordPressin kotisivujensa alustaksi.


Mutta mikä tekee yrityksen WordPress kotisivuista laadukkaat?


Onko se yksilöllinen ja näyttävä ulkoasu?


Sykähdyttävät animaatiot ja sliderit etusivulla?


Vai kenties tekniset ominaisuudet ja toiminnallisuudet?


Oikea vastaus on...


...yksikään edellä mainituista tekijöistä ei tee sivustosta laadukasta.


Laadukkaat WordPress kotisivut voivat kyllä olla näyttävät ja sisältää hienoja ominaisuuksia.


Mutta pelkkä graafinen ilme tai sivuston ominaisuudet eivät tuo yhtään myyntiä.


On olemassa vain kaksi tekijää, jotka tekevät kotisivuista laadukkaat.


Ensinnäkin kotisivujen tulee näkyä Googlessa silloin kun joku etsii yrityksen tuotetta tai palvelua. 


Lisäksi kotisivujen sisällön ja suunnittelun on kyettävä ratkaisemaan kävijän ongelma tai tarve ja vasta siinä tapauksessa voidaan puhua kotisivuista, jotka tuovat myyntiä.


 

Miksi kotisivujen suunnittelussa ei kannata keskittyä ensisijaisesti ulkoasuun?

Räätälöidyn ulkoasun toteutus WordPress-sivustolle on kallista, todella kallista.


Olen törmännyt lukuisia kertoja sivustoihin, joiden toteutukseen on investoitu tuhansia tai kymmeniä tuhansia euroja ja leijonaosa budjetista on mennyt ulkoasuun ja räätälöinteihin.


Olen sitten jälkikäteen laittanut näiden sivustojen hakukoneoptimointia ja konversioseurantaa kuntoon.


Jos budjettia riittää, niin on täysin ok laittaa vaikka kuinka paljon rahaa ulkoasuun ja muihin hienouksiin.


Älä kuitenkaan priorisoi ulkoasua tärkeimmäksi asiaksi. 


Hienosta ulkoasusta ei ole hyötyä, jos kukaan ei löydä sivustolle.


Loppujen lopuksi sillä ei ole paljonkaan väliä maksavatko kotisivut 500 euroa vain 15000 euroa, vaan oleellista on, että kotisivut kasvattavat liikevaihtoa ja maksavat investointina itsensä takaisin. 

Valmisteema vs. räätälöity ulkoasu

WordPress-sivuston voi siis toteuttaa valmilla teemalla tai sivustoa varten voidaan koodata täysin yksilöllinen ulkoasu.


Parhaissa maksullisissa valmisteemoissa kuten Divissä tai Thrivessa on ominaisuuksia ja toiminnallisuuksia useimpien yritysten tarpeisiin ja näitä teemoja päivitetään ahkerasti.


Joskus yrityksen tarpeet kuitenkin vaativat räätälöidyn teeman toteutusta. 


Räätälöity teema on todennäköisesti paikallaan silloin, jos olet aikaisemmin käyttänyt laadukasta valmisteemaa ja olet todennut, että siinä ovat rajat tulleet vastaan. 


Listasin alle muutamia valmisteemojen plussia ja miinuksia.

Plussat

  • Hinta on todella kilpailukykyinen 
  • Parhaissa teemoissa on valtavasti ominaisuuksia ja toiminnallisuuksia
  • Kotisivuprojektin budjettia jää myös hakukoneoptimointiin ja konversio-optimointiin

Miinukset

  • Teemaa ei pysty loputtomiin muokkaamaan
  • Page builderilla rakennettua teemaa on hankala vaihtaa toiseksi

Yhteenveto:

Mikäli olet epävarma tulisiko sinun valita valmisteema vai räätälöity teema - valitse valmisteema.


Sitten kun oikeasti tarvitset räätälöidyn teeman, niin tiedät kyllä sen.

Kuinka saada kotisivut näkymään Googlessa?

Kotisivut saadaan tietysti näkymään Googlen hakutuloksissa laadukkaan sisällön ja hakukoneoptimoinnin avulla.


Moni ei kuitenkaan tiedä sitä, että hakukoneoptimointi pitäisi aloittaa jo uuden sivuston suunnitteluvaiheessa.


Tämä on siksi, että sivuston rakenteella on suuri merkitys hakukonenäkyvyyteen ja hakukoneoptimointi tulisi siten ottaa huomioon sivuston rakenteen suunnittelussa. 


Sivuston rakenteen suunnittelussa kannattaa hyödyntää avainsanatutkimusta.


Avainsanatutkimuksessa kartoitetaan yrityksen tuotteiden ja palveluiden kannalta relevantit avainsanat ja tämän perusteella päätetään, mitkä tuotteet ja palvelut tarvitsevat omat laskeutumissivunsa.

Sivuston rakenne ja hakukoneoptimointi

Tiesitkö, että sivuston tuleva menestys tai menestymättömyys Google näkyvyydessä ratkaistaan suurelta osin jo ennen kuin sivusto on edes julkaistu?


Ei ole nimittäin yhdentekevää miten valikot, kategoriat ja laskeutumissivut rakennetaan ja miten sivuston etusivu optimoidaan. 


Hyvin suunniteltu ja optimoitu rakenne auttaa:


  • Hakukoneita indeksoimaan sisällön tehokkaasti
  • Parantaa käyttökokemusta
  • Auttaa saamaan kaiken irti sivuston linkkiprofiilista

Asiansa osaava hakukoneoptimoinnin ammattilainen tunnistaan myös sen, jos yksi laskeutumissivu on kannattavaa optimoida samanaikaisesti useille eri avainsanoille.


Esimerkiksi tämän sivuston etusivu näkyy Googlessa yli sadalla nettisivujen / kotisivujen tekoon liittyvällä avainsanalla.

Tarina tämän sivuston takana

Perustin nettimylly.fi -sivuston tammikuussa 2018 ja ajatus oli ainoastaan testata sivuston avulla erilaisia SEO-strategioita.


Sivusto nousi Googlen hakutulosten kärkeen avainsanalla "nettisivujen teko" kesällä 2018 ja tämä olikin itse asiassa testisivuston koko tavoite.


Ajattelin vaan, että ok KIVA ja "unohdin" sivuston muutamaksi kuukaudeksi kokonaan.


Syksyllä 2018 olin toisen lapseni syntymän jälkeen hyvin kiireinen, mutta jossain välissä kerkesin vähän katsoa vähän tämänkin sivuston hakukoneoptimoinnin perään.


Kysyin mielipidettä kahdelta kollegaltani, että mitä jos yrittäisin saada saman sivun, joka on Googlen kärjessä avainsanalla "nettisivujen teko", nostettua Google 1. sivulle myös avainsanalla kotisivujen teko.


Vastaus kuului: Kilpailijoina on firmoja, joilla on parhaimillaan miljoonien liikevaihto ja isot tiimit täynnä koodareita ja hakukoneoptimoijia ja sinulla on vain sadan euron valmisteemalla kyhätty sivusto ja muutama tunti aikaa silloin tällöin.


Lopputulos: Yhdessä viikossa nousin Googlen ensimmäiselle sivulle ja siitä viikon kuluttua sijalle 1. ja sijoitus hakutulosten kärjessä on pysynyt jo yli puoli vuotta.


Moni yrittäjä ajattelee, että pienellä yrityksellä ei ole mahdollisuuksia kilpailla markkinoinnissa ja näkyvyydessä isojen ja varakkaiden firmojen kanssa.


On totta, että pienellä yrityksellä on vaatimattomammat lähtökohdat kuin isoilla.


Pitääkö siis pienen yrittäjän nostaa suosiolla KÄDET PYSTYYN ja luovuttaa?


VÄÄRIN


Juuri lähtökohtien vuoksi minä onnistun (ja moni muukin pienyrittäjä onnistuu).


Isoissa firmoissa ihmiset saavat palkkaa kun käyttävät aikaa työntekoon kuten koodaamiseen tai hakukoneoptimointiin.


Minä en saa yhtään rahaa ajan käyttämisestä hakukoneoptimoinnin tekemiseen vaan ainoastaan TULOKSISTA, joita hakukoneoptimointi tuottaa. 


Ja juuri siksi saan tuloksia aikaan :)


Miten kävijät konvertoidaan tehokkaasti maksaviksi asiakkaiksi?

Hakukoneoptimointi ja Googlen hakusanamainonta ovat erittäin tehokkaita tapoja hankkia kävijöitä Googlesta juuri silloin kun he ovat itse aktiivisesti etsimässä yrityksesi tuotetta tai palvelua.


Suurestakaan kävijämäärästä ei kuitenkaan ole hyötyä, jos kävijöitä ei saada konvertoitua maksaviksi asiakkaiksi.


Jokaisella sivustolla tulisi olla vähintään yksi konversio, jota mitataan.


Esimerkiksi verkkokaupalla konversio on ostos verkkokaupasta ja B2B-yrityksellä konversio voi olla yhteydenottolomakkeen lähetys.


Konversiotavoitteet kannattaa mahdollisuuksien mukaan määritellä jo ennen sivuston rakentamista, sillä tällä tavoin sivuston rakenne ja sisältö voidaan suunnitella siten, että sivusto tekee asiakkaan ostoprosessista mahdollisimman helpon.


Täydellistä sivustoa ei kuitenkaan ole mahdollista toteuttaa kertaheitolla.


Sen sijaan, sivustolle kannattaa rakentaa alusta alkaen toimiva analytiikka ja konversioseuranta, jolloin sivuston toimivuus tai toimimattomuus ei jää arvailujen varaan. 


Toimivan analytiikan ja konversioseurannan avulla voidaan seurata kuinka paljon sivustolla on kävijöitä ja kuinka moni kävijä käy tuotteen tai palvelun myyntisivulla ja kuinka moni näistä päätyy lähettämään tarjouspyyntilomakkeen.


Tällä tavoin voidaan laskea konversioprosentti.


Oletetaan, että myyntisivulla käy kuukaudessa 200 kävijää ja näistä 14 lähettää tarjouspyyntilomakkeen.


Sivun konversioprosentti on silloin 7%.


Analytiikan ja konversioseurannan avulla saadaan siis selvitettyä onko myynnin pullonkaula kävijöiden määrässä, laadussa tai sivuston sisällössä.


Lisäksi analytiikan avulla nähdään mistä liikenteenlähteistä (Google, Facebook jne.) tulee eniten konversiota ja tämän perusteella yrityksen markkinointi voidaan kohdistaa niihin kanaviin, jotka tuottavat parhaan tuloksen.

Mitä WordPress kotisivujen ostajan tulisi tietää ennen tarjouspyyntöjen kysymistä?

Kotisivujen ostajan on välttämätöntä määritellä sivuston tavoite, toteutuksen budjetti sekä aikataulu.


Ilman näitä tietoja tarjouspyynnön laatiminen on lähestulkoon mahdotonta.

Selvitä ainakin nämä asiat

1

Keitä ovat asiakkaasi?

Ilman huolellista taustatyöta ja avainsanatutkimusta ei sivustoa saada optimoitua oikeille avainsanoille. Ei riitä, että siivousfirma kertoo tarjoavansa siivouspalveluja Vantaalla. On osattava myös kertoa keille palvelua tarjotaan. On turha optimoida sivustoa kotisiivouksille, jos yritys tekee vain toimistosiivouksia.

2

Haluatko avaimet käteen toteutuksen?

Haluatko hankkia sivuston avaimet käteen toteutuksena, jolloin tekijä / tekijät huolehtivat kaikesta aina teknisestä toteutuksesta sisällön tuotantoon? Vaihtoehtoisesti voit hankkia esimerkiksi teknisen toteutuksen ja sivuston ulkoasun nettisivujen tekijältä ja kirjoittaa sisällöt itse.

3

Miten haluat myydä tuotetta tai palvelua?

Haluatko, että kävijät ohjataan ensisijaisesti ottamaan yhteyttä puhelimella vai olisiko helpompaa, jos suurin osa viesteistä tulisi yhteydenottolomakkeen kautta? 

Pyydä tarjous

Rakennan yhdessä yhteistyökumppanini (Visiokotisivut) kanssa hakukoneoptimoituja WordPress kotisivuja hintaluokassa 1000-4000€. 


Toteutan sivustoja ensisijaisesti yrityksille, joiden tuotteita tai palveluja etsitään Googlesta.


Emme käytä suurinta osaa sivuston toteutukseen kuuluvasta ajasta monimutkaisiin teknisiin ratkaisuihin tai ulkoasun viilaamiseen, vaan suunnittelemme sivuston, joka näkyy Googlessa ja kasvattaa asiakkaan liikevaihtoa. 

Palvelun sisältö

  • Alkukartoitus ja avainsanatutkimus (Mikael)
  • Sivuston rakenteen suunnittelu avainsanatutkimuksen perusteella (Mikael)
  • Sivuston asennus palvelimelle, ulkoasun suunnittelu ja toteutus (Visiokotisivut)
  • Sisällön suunnittelu ja kirjoittaminen (sopimuksen mukaan me tai asiakas itse)
  • Sisällön ja meta-tagien hakukoneoptimointi (Mikael)
  • Analytiikan ja konversioseurannan asennus (Mikael)
  • Sivuston julkaisu
  • Ulkoinen hakukoneoptimointi / jatkuva hakukoneoptimointi (optio)

Sivusto suunnitellaan ja rakennetaan siten, että asiakas pystyy itse jatkossa tekemään normaaleja muokkauksia ja lisäyksiä sivuston sisältöön. 


Asiakkaan on itse rekisteröitävä oma domain ja hankittava tarkoitukseen sopiva webhotelli sivustoa varten. Suosittelen webhotelliksi ja palvelimeksi Zonerin WordPress Hostingia


Maksuehto on 25% ennakkomaksu tarjouksen hyväksymisen jälkeen ja loput 75% maksetaan 14 päivää netto sivuston toimituspäivästä.

Pyydä tarjous tai kysy lisää

Usein kysytyt kysymykset

F​​​​​aq

Miten toimitaan, jos asiakkaalla on jo kotisivut, jotka pitäisi uusia?

Millaiset referenssit minulta löytyy?

Miksi käytän yhteistyökumppaneita projekteissa?

Onko sivuja helppo päivittää?

Kuinka kauan kestää, että sivusto näkyy hyvin Googlessa?

Tuleeko sivustoon liittyen kuukausimaksuja / muita kuluja?

kirjoittajasta

Mikael Jukarainen


Moi, olen Mikael Jukarainen ja rakennan nettisivuja, jotka näkyvät Googlen hakutulosten kärjessä. Hallitsen kaikki hakukoneoptimoinnin osa-alueet (avainsanatutkimus, SEO-copywriting, linkkien rakennus ja tekninen SEO).

© Nettimylly.fi I Tietosuoja

>